събота, 11 април 2009 г.

VOX POPULI

от мои включвания в дискусии по други форуми:


Re: Каракачански танц
от krasi-balkanic » Чет Сеп 17, 2009 7:49 pm

да... автентичен...както е по селата, по съборитеа тук каракачанският танц (доколкото се сещам... между другото къде да го видя пак?) е мн нагласен, като за спектакъл, всички еднакви, няма импровизация, няма тръпка (аз му викам фолклорен балет)единственото обработено приемам разиграване на някой обичай... а на ансамблите само танците, в които има някаква историйка...ама да ми излязат на линиики, кръг4ета, ромб4ета...не

Re: Каракачански танц
от krasi-balkanic » Съб Сеп 19, 2009 1:19 pm

не съм се изказал толкова крайно, отричам да ми представят по телевизия, радио и международни фестивали "фолклор", който всъщност не е такова нещо... напоследък всичко е обработено, измислено, на синтезатор, саксофон... не се показва нищо автентично... вече народната музика е "Бяла роза" " Танцувай Пагане", че и чалгата ( защо ли се нарича поп ФОЛК... и списанието за чалга не беше ли и то с название "ФОЛК".).. аз ходих на един селски събор, на който на 2-3 пъти пяха " Цъфнало цвете шарено" като народна, а и съборът беше с северна България... нещо за журито да кажеш?още нещо... повечето танцьори от ансамблите не знаят основните бг хора... пресен случай с танцьор, който ми се хвалеше, че 16 години е играл бг. танци (бг.!) а не знаеше пайдушко, че дори му костваше да го подкара! Да не казвам каква беше реакцията на едни други танцьори, когато за пръв път чуха многогласно пеене на шопски баби... надсмешка... че то хората (камо ли пък професионалисти, или полу-) вече имат друга, грешна, представа за фолклор... националното ни богатство... една българска БЯЛА РОЗА........кой да ги образова?!? КОЙ...

Re: Каракачански танц
от Tairih » Съб Сеп 19, 2009 6:28 pm

Абе и ти си прав до някъде.., но до някъде.. Че има брак, има но има и шедьоври. Има 95% брак и 5% шедьоври. Проблемат, е че в днешно време може да се види само продукт на хора, които могат да си платят да ги пуснат.. Ако наистина не си виждал шедьоври от бг ансамбли много жалко за теб. Мога горещо да ти препоръчам да си вземеш дисковете на Хоро.бг - "Класиците на българския танц". А това, че танцьорите дето не знаят за какво става дума, то е защото не се интересуват.., а и не може всички да разбират.. трябва да има и такива дето не разбират.. А за музиката не всички са обработени със синтезатор или саксофон.., ако не си попаднал на качествено.. жалко.А какво ще кажеш за хоровете..? Които пеят например шопски песни., обработени от автентичниte?!

Re: Каракачански танц
от krasi-balkanic » Пон Сеп 21, 2009 11:12 am
да, попадал съм на много добри обработки на песни или на авторски танци, наистина браво, просто загърбването на изворния фолклор ме натъжава...аз съм играл в танцов състав и съм пял и в хор, свирил съм и в един-два пирински танца на концерт ( на тарабука) ...но ми се губи малко идеята за съхраняване на фолклора, дето всеки втори ти я тръби...а ти представя самият той невежата си представа за него...за мен това не е съхраняване на фолклора, малко ми идва като че ли са му сложили много оцветители и консерванти... или например представи си шопска салата, но такава някаква направена от пластмаса, лъскава, туристическа, купуваш си я за витрината... няма вкус, аромат...само вид, добре съхранена, традиционна...но не можеш да я изядеш.... като обработения фолклор, има вид, но не можеш да го "вкусиш" освен с гледане да, може би пак съм малко краен това съм си, поздрав!!!



Re: Клубовете по народни танци
от krasi-balkanic » Сря Сеп 30, 2009 9:48 am

здравейте!
аз също имам някакви наблюдения по темата...
за съжаление наистина комерсиалната страна е много важна (говорим и за музиката която се пуска и за продаваемост на танците итн)
но един добър ръководител на такъв клуб трябва да съумее между "Лиляно моме" "Бяла роза" " Сънувала търновска царица" и други... (които на мен изобщо не ми допадат, комерс, кво да правиш, харесват се ...) да вкара и някое автентично хоро на тъпан и гайда, зурна или само на песен...тоест както преди са се играели хората... няма нищо лошо да стане, да чуят хората как се е играло преди, как е сега, да се образоват малко...
не съм съгласен, че тези клубове трябва да са за забавление и гимнастика само... това е един вид фолклорно УЧИЛИЩЕ... не кръчма...
хората трябва малко от малко да се образоват за автентичния фолклор, ТОЙ Е НАШЕТО БОГАТСТВО!
а и по тоя начин наистина ръководителите ще се чувстват не само като аниматори, а и като хора, които наистина пазят и предават фолклора

Re: Каракачански танц
от krasi-balkanic » Пет Ное 27, 2009 8:27 am
хм, най-накрая успях да видя това видео... и тъкмо се връщам и от каракачански фестивал АВТЕНТИЧЕН(виж долу блог)... та пак за обработките...ми че ако някой гледа тая обработка ииии както обикновено в чужбина фолклора се праща под тази форма.... е то нито музиката е оригинална каракачанска, нито танците.... то само носиите.... и какво вижда човекът който за пръв път се сблъсква с балканския (в случая каракачански) "фолклор" еее, вижда нещо друго, но не и така както е всъщност той в оригинала на всички фестивали международни ФОЛКЛОРНИ ( ходил съм и на запад) се пуска 90 % това... и хорта изобщо каква представа придобиват за страната и традициите й... ПРЕРАБОТЕНА (едва ли не никаква бих казал)е аз за това спрях да ходя на такива фестивали, защото нищо не мога да науча!!!

Re: Каракачански танц
от krasi-balkanic » Съб Ное 28, 2009 1:48 pm
ето по настояване:от моите посещения на събори и информация, която съм събрал, каракачаните (в България и Гърция, за другите не знам...) играят следните хора:1. ста триа (подобно на тежко македонско)http://www.youtube.com/watch?v=U6QuAY9NMDY2. сирто' (подобно на ширто) но го играят както на 7/8 така и на 8/8 (ако не бъркам с размерите), като често самото хоро започва на 7/8 и накрая се обръща на 8/8, като там са импровизациите на кларинетаhttp://www.youtube.com/watch?v=pEE1igeDgDw 7/8http://www.youtube.com/watch?v=3rRX_tMaX4c 8/83. ца'мико (общогръцкото, но има и с допълнителни стъпки, само техни)http://www.youtube.com/watch?v=kRG3zwYPu7I4. подобно на цамико (поне по размер), е женско цамико, и съм го срещал наречено Д'еспо, докато цамико по принцип се води мъжкоhttp://www.youtube.com/watch?v=Vst6J4UxZ_c5. триандафилия' или нифиа'тико ( в Епир има подобно, загор'исио, тук е само женско) в 5/4http://www.youtube.com/watch?v=lufRR4c7CoI6. панопо'ди или калца'дико, подобно на ста триа, но с една допълнителна стъпка и приклякане понякогаhttp://www.youtube.com/watch?v=6FyaDwSA83Iи следват едни хора', които редуват бавна безмензурна част и по-бърза, в 2/4 или 6/4 (пак малко размерите...)1. дипл'ос: 2/4, при безмензурната част мъжете и жените (или по отделно) са хванати кръстосано, вплетено, а при ритмичната се разделят на 2 редици, разплитат се,тоест, и играят ста триаhttp://www.youtube.com/watch?v=tcGuvWUder42. ех море', ка'ца или л'якена (като има малко разлики) 6/4, (като цамико), може и жени да играят, но без прикляканията и високо вдигане на кракаhttp://www.youtube.com/watch?v=YH187OnRfcshttp://www.youtube.com/watch?v=3Op0axV6cbYкогато същото хоро се играе на кръст, по 4ма или 2ма, се казва ставрот'ос, или спатула http://www.youtube.com/watch?v=3UKfI4o9N-g3. кц'адико или кле'фтико , пак 6/4 (като цамико), само мъжкоhttp://www.youtube.com/watch?v=6_HWM4idoQYклиповете и мелодиите приложени тук не са най-добрите, но поне придобивате представа и виждате че обработката, предложена от ансамбъл Ф.Кутев не дава особено онагледяване на автентичното


dancing stars... и бг фолклора... итн.

Мнениеот krasi-balkanic » Нед Окт 04, 2009 8:19 pm
озадачен съм след като го гледах... или аз не разбирам...или няма професионалисти...или всичко стана за 1.20 на sms...
поправете ме: (или открийте 9те разлики)...
какво значи "Тракийско право хоро Трите пъти", "Пиринско четворно Гинка", "Фламенко Севилянас"... айде че на едната двойка костюмите бяха от различни фолклорни области, то стана вече нормално.... айде и за последното кой ти разбира от фламенко и севилянас... ма та к'во остана ... хм

ЗА ФОЛКЛОРНИТЕ АНСАМБЛИ

    • "...да престане ансамбъла да се свързва с цървули, кратуни, ямурлуци, геги овце и всякакви такива предмети от бита преди 100 години на народа, а да се възприеме като една високохудожествена структура способна да представя българската култура (?) като уникална сама за себе си и поставена в контекста на световната глобална култура ... " (мнение на диригента на един от големите бг ансамбли)
       
      • в такъв случай какво значи българска култура, какво значи добавката към наименованието на ансамблите ФОЛКЛОРЕН и за НАРОДНИ песни и танци ?? през цялото време се говори за "да измислим, да обновим, продукт, програма" ...
  • оценявам огромния вложен труд, но цялата тая обработка води много хора до грешна представа за фолклора, камо ли новото поколение (а и чужденците) които вече няма от къде да видят що е то истински изворен български фолклор... а ако случайно го видят им е "скучен" на фона на красивата обработка....телевизии, радио, интернет бълват обработки и авторски, на моменти супер измислици... кръчми, сватби итн. и там е един фолклор...

Няма коментари: